De rivaliteit tussen mijn medewerkers, omdat de ene voor Feyenoord, de ander voor Ajax en weer een ander voor PSV is, loopt de spuigaten uit. Zeker nu het einde van de competitie nadert. Een nieuwe hype is nu dat ze in voetbalshirts naar het werk komen. Maar ik vind het geen gezicht als onze monteurs in een clubshirt naar een klant gaan of als onze magazijnmensen in voetbaltenue onze klanten te woord staan. Kan ik voetbalshirts verbieden?
Jazeker! Dat kan. Werkgevers hebben instructierecht. Dat betekent niet alleen dat je instructies mag geven over het werk, maar – tot op zekere hoogte – ook over de manier van kleden.
Meest handig is het om een kledingprotocol op te stellen. Daarin schrijf je wat voor soort kleding gedragen moet worden en/of welke kleding niet gedragen mag worden tijdens het werk. Voor medewerkers die klantencontact hebben mogen de regels over het algemeen wat strenger zijn dan voor medewerkers die alleen achter de schermen werken. Maar als bepaalde kleding reacties, rivaliteit of afkeuring oproepen, bij collega’s of klanten, dan is dat ook een goede reden om bepaalde soorten kleding te verbieden. Je zou bijvoorbeeld in het protocol kunnen opnemen dat het dragen van provocerende kleding, T-shirts met ongepaste teksten of ongepaste afbeeldingen en kledingstukken die refereren aan een voetbalclub niet is toegestaan. En dat de kleding die medewerkers dragen schoon en heel moet zijn.
Je kan – en mag – je werknemers ook verplichten om bedrijfskleding te dragen. Dan ben je meteen overal vanaf.