Bij ons wordt ongeveer voor 60% vanuit huis gewerkt en de rest op kantoor. Nu hoorde ik recent één van mijn teamleden tegen een collega zeggen dat ze thuiswerken zo heerlijk vindt omdat ze aan het einde van de dag al haar was heeft gedaan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Hoe zorg ik dat thuiswerkers ook echt thuis werken?
Het arbeidsrechtelijke antwoord is dat een werkgever instructierecht heeft en dus instructies mag geven hoe, wat en waar wordt gewerkt. Hoewel je over bepaalde zaken in de privéwoning van de werknemer minder kunt bepalen dan op kantoor, mag je zeker ook instructies geven voor thuiswerken. Je kunt dus regels opstellen waaraan de thuiswerkers zich moeten houden.
Maar misschien is het beter om eerst te onderzoeken hoe effectief medewerkers zijn als ze thuiswerken. Want ondanks het feit dat ze tijdens werktijd misschien een wasje in de wasmachine doen, kan het zomaar zo zijn dat de medewerkers thuis minstens net zo effectief zijn als op kantoor. Op kantoor wordt natuurlijk ook niet elke minuut van de dag hard gewerkt, daar is ook afleiding en wordt gesocialized. Dat geeft niet, want daar worden mensen blij van en blije mensen werken over het algemeen beter en harder. Zo te horen wordt dit teamlid er blij van als de was is gedaan. Prima toch? Als het maar niet ten koste gaat van de effectiviteit. Als uit je onderzoek blijkt dat een medewerker thuis nauwelijks iets uitvoert, dan is dat natuurlijk anders. Dan moet je ingrijpen.